Hvem er jeg nu? – Dit barns nye identitet!

Skolestart kan få dit barn til at stille spørgsmålstegn ved hans identitet.

For hvem er jeg nu, når jeg ikke er børnehavebarn men derimod skolebarn?

Som tidligere nævnt er det ikke nemt at starte et nyt sted.

Der er nye regler, nye rammer og nye mennesker som du skal forholde dig til. Men hvordan kommer dit barn nemmest ind i en ny klasse uden at miste sig selv og sin identitet?

Det vil jeg prøve at give dig svar på i dette blogindlæg

Hvem er jeg? Identitet

Identiteter er ikke en statisk størrelse. Gemmen livet bygger vi vores identitet op. Identiteten er nemmes at forklare ved at sige at det er summen af de historier vi fortæller om os selv. Både til os selv og til andre.

Børn er meget påvirket af deres forældre og af dem de har en tæt følelsesmæssig tilknytning til. Det betyder at du har en stor indflydelse på hvordan dit barns indentitet udvikler sig.

Men også kammerater og andre betydningsfulde voksne påvirker dit barn identitetsdannelse.

I børnehaven er det ofte historier om at være stor eller lille der fylder meget.

“Jeg kan godt selv – for jeg er en stor pige.” sådan hører jeg tit børnehavebørene fortælle om sig selv og andre. Men også deres placering og positionering i børnegruppen eller søskendeflokken er vigtig.

“Jeg er storebror” eller “Jeg er Pias bedste ven.”

Hen mod slutningen af børnehaven bliver de forskellig historier sat sammen til en mere samlet historie. En begyndende identitet. Børnehavebarnet finder pludselig ud af at hun både er storesøster, bedste ven og lille i forhold til Pia som er 6 år.

I børnehaven er indentitet sikker. De voksne og børnene er kendte for dit barn. De ved hvem hun er og måske også hvem mor/far/søskende er.

Når dit barn starter i skole er der pludselig nye voksne og børn hun skal forholde sig til. som ikke kender hende. Derfor skal hun genfortælle hvem hun er.

Denne genfortælling skal helst hænge sammen med den gamle historie uden for mange udsving.

Desværre er ønsket om at skabe venskaber og en god position i klasse medvirkende til at mange skolebørn overdriver eller decideret lyver om hvem de er.

Ofte er det i forhold til ting de har, f.eks. en xbox eller en bestemt bamse. De fremføre altså en historie som ikke passer med virkeligheden. Det bliver altid afsløret og så kommer dit barn til at fremstå som en løgner.

Det samme er gældende hvis dit barn fortæller om ting hun er god til eller kan lide at lave.

Og det så ikke passer.

I bedste fald bliver det afsløret men i værste fald holder dit barn fast i historien og mister derved noget af sig selv.

Det er et skråplan der kan fører til at dit barn langsomt er i gang med at udvikle sig til en “pleaser.” Et mennesker der går på kompromis med sig selv for at glæde andre, så de kan lide en.

Identitet

Derfor er det vigtigt at du lærer dit barn at tror på sig selv og forstå sin egen værdi. Det handler om selvværd og selvtillid.

Men det handler også om at du lærer dit barn vigtigheden ved at stå op for sig selv og íkke gå på kompromis med sig selv og sine egne følelser.

Og hvordan gør du så det?

Du starter med dig selv. Du er rollemodellen. Hvis du viser dit barn en stærk kvinde der netop står ved sig selv så smitter det af.

Vis du vil lære mere kan du tilmelde dig mit online kursus “Gør dit barn skoleklar – på bare 5 uger.”

Ellers er det alt for denne gang.

Vi er nu ved at være ved afslutningen af denne serie om skole start.

Men der er lige et par indlæg endnu.

Så glæd dig.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

By |august 17th, 2016|
%d bloggers like this: