Barn syg igen?

Influenza sæsonen er over os og det betyder syge børn.

Barn syg med influenza? Det er ikke kun influenzaen der rammer vores børn(og os for den sags skyld) også vinterforkølelsen er en ubuden gæst.

Så hvordan kan du undgå disse vinterlidelser og hvad kan du gøre ved det, hvis du eller dit barn først er ramt?

Det er nogle af de spørgsmål jeg vil besvare i dette indlæg.

Men først må jeg aflive en myte.

Børn bliver ikke syge af at være ude, heller ikke selvom det er koldt og de leger i mudder!

Der er hos nogle forældre en opfattelse af at børn bliver syge hvis de er ude. Fordi de så bliver kolde og derfor kan immunforsvaret ikke bekæmpe de forskellige vira.

Men det er faktisk ikke rigtigt.

Forkølelsesvira og influenzavira kan ikke bekæmpes hvis dit barns immunforsvar er svækket. Og det bliver netop svækket hvis dit barn ikke er ude.

syge børn

Læge Claus Hancke mener at du kan forbygge influenza og forkølelse ved at tage følgende forholdsregler:

  •  Sørg for at lære dit barn om god hygiejne. Det vil sige at du skal lære dit barn at vaske hænder efter toiletbesøg og inden maden. Men det betyder også at du skal lære dit barn at nyse/hoste ned i ærmet og ikke i hånden. Da det at nyse i hånden giver risiko for smittespredning. Men du skal også lære dit barn at pudse næse i et papir og selvfølgelig vaske hænder bagefter.

 

  •  Sørg for at dit barn får en god kost. Der er en masse meget kloge mennesker der kan fortælle dig hvad der er særlig godt at spise. Men jeg tror på, at hvis du giver dit barn varieret økologisk mad, med masser af grønsager. Fede fisk og følger årstiderne. Så er du godt på vej. Husk at alt med måde. Og husk at selv det sunde kan blive usundt hvis du kun spiser det.

 

  • Sørg for at dit barn kommer ud og får motion hver dag. Det anbefales at børn rører sig mindst en time hver dag og det gør de fleste børn også. Desværre er der nogen institutioner der har så lille et areal, at det kan være svært for dit barn at røre sig nok. Derfor er det vigtigt at du udnytter hver en mulighed du har, for at lade dit barn røre sig. Det kan være at tage cyklen i børnehaven. Lade dit barn gå selv, i stedet for at køre ham i en klapvogn eller bære ham.

 

  • Sørg for at dit barn får nok søvn. Børn har brug for meget søvn. Præcis hvor meget kommer an på alderen. Men en ting er sikkert. Hvis dit barn er i søvnunderskud, er der større risiko for at han bliver syg.

 

  • Sørg for at dit barn får frisk luft. Når børn og voksne opholder sig i den friske luft er der mindre risiko for at blive smittet. Samtidig booster det immunforsvaret og giver mere ilt til hjernen. Det gør tilsammen at risikoen for at dit barn bliver syg mindre.

 

  • Kosttilskud. Dette er et farlig område hvor der er mange forskellige ekspert meninger. Så derfor får du kun læge Claus Hanckes anbefalinger. De er som følgende:

Hvis du eller dit barn mærker at der er noget på vej.

Og det gør du hvis du eller dit barn har symptomer såsom ondt i kroppen, småfryser og generelt utilpas. Så er det vigtigt at tage et tilskud af følgende:

D-Vitamin 2.500 mikrogram (=100.000 IE) på én gang. Det er 100 tabletter á 25 mikrogram på én gang.
Echinacea 30 dråber i et glas vand. Echinacea spray 4 pust i ganen.
Selen 200 mikrogram
C-vitamin 3 gram

Og så i seng.

Vigtigt: Denne dosis er til voksne!

Han kommer desværre ikke med anbefalinger til børn, men jeg har skrevet og håber på et svar snarest muligt. Når det kommer skal jeg nok sætte det ind. Hvis du vil læse mere om hans anbefalinger kan du gøre det her.

Det var alt for i dag.

Mange hilsner

Trine

 

By |november 17th, 2016|
%d bloggers like this: