[Spar tid] Hvordan får du endnu mere familietid om morgen?

Det gør du, kort fortalt, på følgende måde:

 

  • Lav madpakken om aften. Så kan du også hygge dig med den eller lave den sammen med dit barn.

 

  • Læg tøjet frem til en hel uge. Så det er nemt, at tage det tøj på der passer til dagen og du skal ikke kæmpe med dit barn om tøjvalg.

 

  • Forbered morgenmaden aften før. Så kan du sørger for, at dit barn får en sund og god start på dagen uden at skulle bruge lang tid på det.

 

opdragelse, forældreskab, børn, morgenmad, rutiner, mor, far, barnHvis du har fulgt med på min blog har du måske allerede læst mine blogindlæg

“Forbered madpakken dagen før”

og “Er tøjvalget også en kamp hver morgen?”

Ellers trykker du bare på overskrifterne og så kommer du over til dem.

Men jeg har ikke skrevet om morgenmaden, så det gør jeg nu.

Dagens vigtigste måltid

Morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Det siger de klog i hvert faldet. Og personlig er jeg enig. Jeg kan ikke fungere uden morgenmad.

Og det samme gælder for de fleste børn.

Børn har nemlig en meget højere forbrænding end voksne da de bruger mere energi. Særlig fordi de som udgangspunkt rører sig meget mere men også fordi deres krop har brug for energi til at udvikle sig.

For ikke at tale om hjernen, som også har brug for masser energi for, at kunne danne de rette forbindelser og for, at kunne lærer nye ting.

Så derfor er det vigtigt, at børn altid får den energi de har brug for.

De travle morgnerbørneopdragelse, opdragelse, forældreskab, rutiner, morgenmad, mor, far, børn

 

Men der er bare ikke altid tid, om morgen til, at lave den rigtige morgenmad.

For det kræver ofte mere tid, at lave rigtig morgenmad end bare hurtig, at tage en skrive toastbrød med marmelade.

Samtidig kræver det også tid, at spise den ordentlige morgenmad  da den ikke kan spises i bilen eller på vej ud af døren.

Så hvad gør den kloge?

Forbereder morgenmaden i forvejen.

Hvad er god morgenmad?

Måske skal jeg lige kort ridse op, hvad jeg mener er sund og nærende morgenmad for børn.

Så forstå du måske bedre hvorfor jeg ikke mener, at en skrive hvidt brød med marmelade er godt nok.

  • Børn har nemlig brug for mad der holder blodsukkeret stabilt.
  • Børn har nemlig brug for mad der indeholder vitaminer og mineraler
  • Børn har nemlig brug for sund fedt
  • Børn har nemlig brug for tid til, at kunne spise morgenmaden uden at blive skyndet på

Og derfor er hvidt toastbrød ikke ordentlig morgenmad.

Hvordan kan jeg forberede morgenmaden i forvejen?

Det kan du nemt gøre. Det kræver lidt tid om aften, men her kan du lave det sammen med dit barn eller når du alligevel skal lave madpakken.

I det følgende vil jeg præsentere dig for 3 nemme løsninger, som jeg selv laver/forbereder om aften.

  • Overnight oats

Du kender den måske ikke?! Så lad mig kort forklare. Overnights oats er i bund og grund havregrød der tilbereder sig selv i køleskabet mens du sover. Du blander grovvalset havregryn med mælk eller yoghurt i et glad/beholder med låg og så har du basen. Den stilles i køleskabet til næste morgen. Her kan du så putte frisk frugt og kerner på.

Jeg gør personlig det, at jeg putter solsikkekerner, hampfrø, lidt vaniljepulver, frosne hindbær/brombær ned i basen og lader den stå til dagen efter. Jeg spiser den som den er uden ekstra frugt.

Og det smager fantastisk. Næsten som en dessert.

  • Chokolade smoothie

Det er den bedste og sundeste morgenmad jeg kender og den kan også laves dagen i forvejen. Samtidig er den god til børn der ikke har den store appetit om morgenen.

Det eneste det kræver er en stavblender. Jeg plejer, at bruge bananer, frossen spinat, et par dadler, mælk/plantemælk, havregryn og kakaopulver. Det hele blendes og sættes i køleskabet og drikkes som morgenmad. Du kan selv tilpasse væskeniveauet afhængig om den skal være tynd og let at drikke eller mere tyk.

Det fede ved denne er at du kan “gemme” næsten alt i den. Jeg putter gerne en god olie og d-vitaminsdråber i. Men det er kun fantasien der sætter grænser for hvad du ellers kan putte i. For kakaoen “dækker” næsten alle smage.

  • Sæt det hele frem.

Det er måske ikke raketvidenskab, men i en travlt hverdag kan det gøre underværker. Dæk bordet med tallerkner, skeer, honning/sukker, nødder, rosiner og havregryn.

Når du så står op skal der kun hentes mælk. Og så har du sikret dit barn en sund morgenmad.

Det var alt for denne gang.

Husk at du altid kan få hjælp i forhold til opdragelse, gode rutiner og mindre kaos i familien hos mig. Du kan læse meget mere under ydelser.

Mange hilsner

Trine

By |november 9th, 2017|
%d bloggers like this: