[Lær dit barn at høre efter] Hvor mange chancer giver du?

Chancer!

Som lovet kommer andet indlæg i rækken nemlig indlægget om chancer.

Det skulle have været der i går. Men desværre havde jeg tekniske problemer.

De er heldigvis løst så her kommer det.

En chance

Hvis du har læst indlægget fra mandag den 31. oktober. Vil du vide at det er vigtigt, for at få dit barn til at høre efter, at du er konsekvent.

Fik du ikke læst det kan du læse det her

Men du vil også vide at jeg talte om kun at give 1 chance.

 

I dette indlæg vil jeg forklare dig hvorfor det er så vigtigt.

Når du skal lære dit barn om livet og opdrage dit barn til at være et individ der kan indgå i en større social sammenhæng. Er det vigtigt at du lære ham at alt hvad han gør har en konsekvens.

Det er ikke sikkert at konsekvensen er synlig. Og det kan både være en positiv eller negativ konsekvens.

Men lige meget hvad, så er der en konsekvens.

Når du opdrager dit barn, lære du dit barn hvordan du gerne vil have ham til at opføre sig. Du viser ham altså dine værdier.

Men du viser ham også samfundets værdier.

Vores samfunds værdier

I det danske samfund går børn i institution fra de er omkring 1 år gamle og mange helt frem til det bliver 30 år, hvis de tager universitetet med.

Det betyder at de skal indgå i en social sammenhæng sammen med andre mennesker.

De skal også kunne lytte til 1 person som giver konkrete beskeder. Og de skal kunne bruge denne besked til at agere efter.

Det betyder at dit ban skal lære at forholde sig til 1 menneske men i en sammenhæng med mange andre mennesker.

Hvis dit barn skal, lære at lære, bliver han nødt til at kunne høre efter første gang. Og det gør lære du ham ikke ved at give chancer.

lær dit barn at høre efter

Hvis du giver chancer straffer du!

Det der ofte er et problem ved at give chancer er at du giver afkald på dig selv. Du lader altså dit barn overskride dine egne grænser.

Det kan du måske godt holde ud de først par gange.

Men du kommer, ubevidst eller bevidst, til at opbygge en vrede eller aggression.

Denne vrede kommer så ud når du har fået opbyggede tilstrækkelig meget af den.

Ofte kommer den som en bombe der pludselig eksplodere.

Og måske går den af over en lille ubetydelig ting.

Når den går af er det så i vrede. Du kommer altså til at tale i vrede eller handle i vrede.

Det gør ondt at blive talt til i vrede og det gør det svære at lære, når du prøver at lære dit barn noget i vrede.

Samtidig går du fra konsekvens til straf.

Hvis du handler prompte på en adfærd der ikke er acceptabel er det en konsekvens af adfærden.

Men hvis du ikke handler på en adfærd der er uacceptabel viser du dit barn at denne adfærd er i orden.

Det viser du måske flere gange ved ikke at handle konsekvent. Og dit barn oplever at mor ikke gør noget, derfor er det okay det han gør.

Når du så eksplodere forstår han ikke hvorfor.

Hvorfor bliver mor pludselig så sur?

Hvorfor må jeg pludselig ikke spille ipad mere?

Hvorfor kan mor ikke lide mig?

Det bliver altså en straf du giver ham. Men en straf som er uforskyldt.

For det er DIG  der har ladet ham overskride dine grænser.

Det er ikke ham der har gjort det med vilje.

Men DIG der ikke har sagt fra.

Han er jo ikke så gammel!

Mange af de forældre jeg har talt med synes det er synd at være konsekvente.

Det synes de ofte fordi de tænker at deres barn ikke er gammel nok til at forstå en konsekvens. Men det er de ofte.

Faktisk kan børn helt ned til 8 måneder forstå konsekvens. De kan altså sætte det sammen at hvis de slår på tallerken så forsvinder den.

Men det kan de kun hvis du er konsekvent og ikke giver chancer.

For hvis du begynder at give chancer bliver det en straf.

Hvis du synes det er svært…

Så husk at jeg frem til 1. december køre med næsten 30% rabat på mine klippekort til rådgivning.

Du kan købe dem her eller læse mere om hvordan det foregå her

Det var alt for dette indlæg.

Glæd dig til næste som handler om hvordan du bruger dig selv og taler det personlige sprog.

Mange hilsner

Trine

https://www.naturligopdragelse.dk

By |november 2nd, 2016|
%d bloggers like this: