Vil du både gøre dit barn sundt og samtidig træne finmotorikken?

Selvfølgelig vil du gerne både gør dit barn sundt samtidig med du træner finmotorikken!

Finmotorikken? Men hvordan tænker du måske?

FinmotorikkenBrombær. Det er nu du skal tage dit barn med ud i de danske skove og krat.

For her finder du bærret som både er smækfyldt med vitaminer og er tilpas svært, at plukke, så du får trænet dit barns finmotorik.

Og hvorfor er det så, så vigtigt, spørger du måske?

Det er det af flere grunde til.

Børn i 3-6 års alderen har endnu ikke fuldt udviklet deres finmotorik.

Finmotorikken ligger til grund for mange af hverdagens gøremål, men også for evnen til at holde på en blyant og skrive.

Og selvom vi lever i en tid, hvor meget foregår på elektroniske apparater. så er det faktisk også en forudsætning for at blive god til at skrive på computer at din finmotorik er i orden.

Men det er også vigtigt at finmotorikken er i orden i forhold til at hele barnets sansemotoriske udvikling.

Det er nemlig sådan, at hvis et af de 3 grundelementer, grundmotoriken, grovmotorikken eller finmotorikken, ikke er udviklet i høj nok grad, kan det have indflydelse på dit barnets sprog, indlæring, adfærd og sociale kompetence.

Børn får altså nemmere ved at lærer og være sociale, når de har udviklet deres motoriske evner.

Samtidig får de opbygget deres muskler i både hånd, fingere og skulder, hvilket gør dem i stand til at klatre i træer, binde snørebånd og hjælpe med at bære indkøbs varerne ind.

Men det er ikke kun finmotorikken der bliver styrket når dit når plukket brombær. Og deres mod og udholdenhed bliver styrket.

finmotorikken

Når dit barn står foran en brombærbusk

Der buner af helt sorte og store brombær, så bliver de overmodige. De glemmer, at der er torne og at det er meget ubehageligt at stikke sig på dem.

Men fordi de skønne bær lokker. Tør de godt plukke dem.

Og når de så bliver stukket, for det gør de. Vil de opleve at det ikke er så slemt, for belønningen er der med det samme.

På samme måde er det med udholdenheden.

Når belønningen er der med det samme og den smager så godt, kan børn og voksne for den sags skyld, blive ved.

Din vigtigste opgave bliver så at fortælle dit barn, hvad han/hun faktisk har præsteret.

På den måde får du italesat hvor modige og stærke dit barn har været.

Og så er der sundhedsværdien.

At stå ude i naturen givet D-vitamin til kroppen. Solens stråler, også selvom det er overskyet, får kroppen til at danne d-vitamin.

100 gram brombær indeholder, hvad der svare til en fjeredel af de anbefalet C-vitaminer. Og så er det mange gode kostfiber i.

Faktisk indeholder de 100 gram brombær 20% af de anbefalet kostfibre.

Det betyder at du giver dit barn noget maven kan arbejde med. Masser af C-vitaminer som hjælper kroppen med at holde sygdom væk. Og D-vitaminer, som er med til at dit barn har energi og kan udvikle sig.

Og så smager de godt.

Det nemmeste du kan gøre er at spise dem, som de er eller med sødmælk på (lige som jordbær med fløde). Men de er også fantastiske at have i frysere. Frys dem enkeltvis. De skal bare have ca 15 min i fryseren så overfladen bliver frossen, så kan de godt lægges i en pose med de andre. Jeg plejer at fryse den i et oven-fast fad.

Så kan der tages en håndfuld op til morgen smoothien, tærte eller en hurtig marmelade.

Det giver energi og masser af vitaminer hele vinteren igennem.

Velbekomme

Mange hilsner

Trine

P.S vil dit barn ikke med ud i naturen eller har du andre problemer med at dit barn ikke vil hører efter kan du altid får hjælp her

https://www.naturligopdragelse.dk

By |august 11th, 2017|
%d bloggers like this: