[3 af 30] Viste du, at krop og bevægelse også er en vigtig del af de sociale kompetencer?

 Kære du  

 

Du kender ham sikkert… 

 

Robotmanden eller drengen, for det er faktisk ofte hankønsvæsner der har svært ved at bruge kroppen og bevægelse når de kommunikere. 

Sociale kompetencer, sociale færdigheder, gestikulation, børn, børneopdragelse, naturligopdragelse, forældre, forældregådgiver, barndom

I hvert faldet i Danmark. Det er en helt anden historie hvis du tager til syden. Her bruger mændene oftere gestikulation når de skal forklare noget. 

 

Faktisk så meget at det til tider kan være lidt frygtindgydende. 

 

Måske er det fordi jeg engang fik en over nakken af en græker.  

 

Ikke fordi jeg havde gjort noget forkert, men fordi jeg var lidt for tæt på da han skulle forklare sine kammerater et eller andet.  

 

Jeg var ikke særlig stor og forstod ikke græsk men hold da op et chok jeg fik da jeg pludselig blev ramt i nakken.  

 

Men jeg blev mere chokeret over den omsorg jeg fik efterfølgende.  

 

Den faldt dog ikke i god smag hos min mor som skældte og smældede på dansk til den arme græker der intet forstod. 

 

Nå, tilbage til emnet. 

 

En del af de sociale kompetencer er, at kunne kommunikere også nonverbalt og det gøres blandt andet med mimik og ved at gestikulere.  

 

Når det lille barn begynder at kommunikere foregår det med lyde, gråd, krop og bevægelse.  

Sociale kompetencer, sociale færdigheder, børn, børneopdragelse, naturligopdragelse, forældre, forældreskab

 

Du husker det måske fra dit eget barn var lille? 

 

Det lille barn uden sprog der ikke kan lade vær med at udtrykke når han/hun er glad.

Hele kroppe spjætter, armene vifter, ansigtet er i bevægelse og der kommer glædes skrig/lyde. 

Men når børn lærer at tale sker der noget med kroppen. 

 

Barnet fokuserer så meget på det verbale sprog hvilket resulterer i, at kroppen bliver stiv og armene hænger ned lang siden. 

 

Robotmanden er blevet til. 

 

Det er en helt naturlig del af dit barns udvikling. Dit barns automatiseret bevægelser bliver sat på standby fordi hele dit barns koncentration bliver lagt på at tale. 

 

De fleste børn begynder langsomt at bruge de automatiseret bevægelser igen når de har fået mere styr på sproget. 

 

Men nogle børn gør ikke. 

 

Disse børn bliver ved med at være stive i kroppen og gestikulere ikke når de taler. 

Vil du have den bedste aktivitet til at udvikle dit barn sociale kompetencer? Så bare skriv dit navn og e-mail adresse så får du den her!

Navn:
E-mail:

 

Og er det så et problem? 

 

Ja! 

 

Det er det for det gør at de bliver svære at aflæse for andre børn. 

 

Og fordi de kommer til at fremstå mekaniske i deres adfærd som også virker afskrækkende på andre børn. 

 

For ikke at tale om hvordan denne manglende kropsfornemmelse hindre deres motoriske udvikling og deres udviklingen af deres balance. 

 

Elementer der alle er vigtige for dit barn hele udvikling, idet et mangelfuldt område kan påvirke andre områder i dit barns udvikling.  

 

Derfor er det vigtigt, at du lære dit barn at bruge gestikulation og bevægelse når han/hun taler. 

 

Det er vigtigt, at du altid starter med dig selv. 

 

Kig indad og se hvor god du selv er til at gestikulere og bevæge dig når du taler.  

 

Hvis du ikke er så god til det så skal du i gang med at øve dig. 

 

For du er nemlig rollemodel for dit barn. 

 

Hvis du selv har styr på at gestikulere så er det bare at komme i gang med at træne med dit barn. 

En god øvelse er, at bruge hænderne til at illustrere de ord som dit barn siger. 

 

En sjov lille leg er “Pandekagelegen” 

 

Du siger den højt mens du illustrerer de forskellige ord. Både du og dit barn skal gøre det.  

 

  • Du siger: ”Så højt som et hus” (og gør dig så høj som du kan) 
  • Du siger: “Så lille som en mus” (gør dig så lille som du kan)  
  • Du siger: Så tynd som en streg” (gør dig så tynd som du kan) 
  • Du siger: “Så bred som en vej” (gør dig så bred som du kan) 
  • Du siger: ”Så flad som en pandekage” (lægge dig på gulvet og gøre dig så flad som du kan).  

 

Du kan sige dem i tilfældig rækkefølge i f.eks. 1 min. Eller du kan bare gennemgå dem i rækkefølge et par gange i forskellige tempi. 

 

Ud over denne aktivitet træner dit barn i at sætte bevægelse på forskellige ord så styrker den også dit barns bevægelighed, motorik og opmærksomhed. 

 

Det var alt for i dag. 

 

Hav en fantastisk onsdag. 

 

Mange hilsner 

Trine 

P.S Husk at hvis du vil vide mere om hvordan du kan styrke dit barn så han/hun får de bedste sociale kompetencer så kom med til mit foredrag

“Giv dit barn den bedste fremtid med de 3 s’er – Selvværd, Selvtillid og Selvkontrol.”

By |marts 14th, 2018|
%d bloggers like this: