Velkommen tilbage til temaet umodenhed.

 

Jeg vil i dette indlæg forklare dig forskellen på de 3 forskellige former for umodenhed og hvorfor det er vigtigt at forstå dit barn gennem denne umodenhed.

For det er når vi ikke er bevidst om denne umodenhed at vores børn kommer til at reagere uhensigtsmæssigt.

umodne børn, børneopdragelse,

Følelsesmæssig umodenhed:

Når et barn er følelsesmæssigt umoden handler det ofte om at barnet ikke har lært at være ved sine følelser eller lært hvordan han eller hun skal regulere dem.

Gennem barnets første mange leveår skal vi, som de voksne, hjælpe barnet med at afstemme sine følelser i forhold til intensitet, variation og ved at sætte ord på de forskellige følelser.

Nogle børn har svært ved at lærer dette mens andre børn kommer fra familier hvor de ikke er blevet hjulpet godt nok på vej i forhold til sine følelser.

Det man ofte ser hos følelsesmæssigt umodne børn er at barnet har svært ved at regulere sine følelser, det kan både være glæde, vred, frustration eller ked-af-det-hed.

Særlig oplever man disse børn græder uhæmmet over småting eller eksplodere i vrede over ting som andre børn ville trække på skuldrene af.

Det er altså børn der ikke ved med hvilken intensitet de skal give udtryk for deres følelser hverken i forhold til sig selv eller barnets omgivelser.

Det er også børn der har kropslig uro i forbindelse med følelser og som har svært ved at sætte alderssvarende ord på følelserne.

Motorisk- og sansemæssigt umodne børn:

Er børn der ikke har fået integreret sine sanser godt nok eller børn der er ikke har fået udviklet der motorik alderssvarende.

Fælles for motorik og sanser er at det er forældrenes ansvar at præge barnet.

Der er børn, for eksempel børn med autisme, som har utrolig svært ved sanseintegration og derfor på trods af forældrenes forsøg stadig kan have svært ved høje lyde, mad konsistens eller at få beskidte hænder.

Men ellers så er det vigtigt mens barnet er lille at barnet bliver vendt på hovedet, drejet rundt og tumlet med. Dette skal gøres for blandt andet at stimulere vestibulærsansen.

Vi, de professionelle, ser i dag flere og flere børn der er motorisk og sansemæssigt umodne. Og det gør vi fordi der er kommet en frygt for at gøre noget forkert i forhold til sit barn. Denne frygt skaber en “handle lammelse” så forældrene stopper med at gøre noget, for så har de ikke gjort noget forkert.

Men det resultere i at deres barn bliver understimuleret.

Samtidig har udviklingen med IPads gjort at flere forældre end tidligere placere barnet foran en skærm.

Jeg har hørt om forældre der sætte deres 4 mdr. gamle baby foran IPaden hvilket er helt skævt.

Børn under 1 år skal ikke sidde med en skærm. Det stimulere ikke deres motoriske og sansemæssige udvikling faktisk hæmmer den udviklingen. Og det hæmmer også deres evne til at indgå i relation med andre mennesker.

Du kan læse mit blog indlæg om emner her. 

Det man ofte ser hos motorisk og sansemæssige umodne børn er at de er klodset og har svært ved at koordinere deres bevægelser.

De har ofte svært ved at have vådt tøj på også selvom det bare er en dråbe og svært ved at få beskidte hænder.

Jeg ser ofte at disse børn kommer i konflikt med pædagogerne og forældrene når de nægter at lave papmaché, ælte dej eller på anden måde få beskidte hænder. Eller når de voksne synes at det er noget pjat at de skal skifte tøj.

Eller når de for 5. gang vælter deres kop på en dag.

Kognitive umodne børn

 

De kognitiv umodne børn er børn hvis eksekutive funktioner ikke er udviklet alderssvarende.

De eksekutive funktioner er dem man også kalder direktøren.

Det er blandt andet arbejdshukommelsen, evnen til at forudse hvilket resultat en handling vil få, forståelsen for tid og meget andet.

Ligesom med de andre former for umodenhed kan forældre være med til at præge barnets udvikling.

Men igen er det vigtigt at huske at børn er forskellige og udviklet sig forskelligt så det er ikke forældrenes skyld hvis barnet er umoden.

Særlig hos drenge bliver de eksekutive funktioner sent modnet og hos børn med ADHD.

Det man ofte ser hos kognitiv umodne børn er børn der har svært ved at slukke for IPaden eller stoppe legen når de bliver bedt om det.

Det er børn der afbryder andre når de taler.

Det er børn der glemmer hvad de skulle og derfor også tit går fra en aktivitet til den næste uden at fordybe sig.

Og det er børn der tegner på væggen eller hælder mælk på bordet bare for at se hvad der sker.

Fælles for alle 3 former for umodenhed er at det er ikke noget dit barn kan gøre for.

Hvis dit barn er umoden er han eller hun umoden og du kan ikke tvinge dit barn til at modnes ved at stille krav som han eller hun ikke kan honorere.

Dit barn derfor ikke fræk, forkælet eller provokerende når han eller hun får en nedsmeltning over at få et nej.

Eller når han eller hun ikke stopper med at lege når du beder om det.

Og derfor er det vigtigt at du finder ud af på hvilke områder dit barn er umoden og acceptere det.

Og tilpasser dine krav til dit barns modenhed niveau.

Er det nemt?

Nej, men det er heldigvis det jeg vil lære dig i mit nye online kurser “Hjælp dit umodne barn – 9 trin til at hjælpe dit barn med at lykkes” som kommer til april.

Hvis du vil vide mere og være en af de første som får en helt særlig intropris så skriv dit navn og mail adresse herunder

Navn:
E-mail:

Det koster dig ikke noget og der er ingen forpligtelser.

Det var alt for i dag.

Glæd dig til næste blogindlæg.

Mange hilsner

Trine