Hvorfor er det så vigtigt med selvværd?

Selvværd kan betyde alverden.

Eller manglende selvværd kan betyde alverden.

Men hvorfor er det så vigtigt at dit barn har selvværd?

Det er det fordi det påvirker hele dit barn!

Igennem min tid på behandlingshjem for omsorgssvigtet og anbragte børn oplevede jeg ofte hvad manglende selvværd kunne gøre. Og det var ikke sjovt.

Men jeg oplever det også ude i den “almindelige2 verden, hvor børn med manglende selvværd skaber problemer for sig selv på mange forskellige måder.

Det er både i forhold til det sociale, hvor det ofte ikke kan finde ud af at lege med de andre børn. Eller det kan være koncentrationsmæssigt hvor de simpelthen mister koncentrationen før det hele rigtigt er begyndt.

For at du kan forstå hvor vigtigt det er at dit barn har en stor potion selvværd vil jeg fortælle dig historien om Thomas.

Thomas var en helt almindelig dreng, men uden meget selvværd

Jeg mødte Thomas for snart 5 år siden. Han var 3 år da jeg lærte ham at kende og allerede fra start af, var det “noget” ved ham.

Han var en helt almindelig dreng. Hans forældre var stadig sammen. Jeg siger stadig fordi der desværre er en grim statistik med mange skilsmisser i de først år af børns liv. Nå, men forældrene virkede som om de var meget kompetente forældre. Han havde også en lillebror der var nogle år yngre end ham.

Han havde gået i vuggestue, men det var som om at han aldrig helt havde fundet ud af hvordan han skulle lege med de andre børn.

Der var ikke noget “galt” med Thomas, men han havde et temperament der gjorde at han ofte kom i konflikt med de andre børn.

Da han startede hos mig, fik vi ikke noget at vide om Thomas. Der var nogle velmenende pædagoger der gerne ville give han en chance. Så han kunne starte på en frisk.

Konflikt på konflikt

Der gik dog ikke lang tid før han kom i konflikt med de andre børn. Og vi vidste ikke hvad det handlede om.

Det var ofte over legetøj. Eller hvem der kom først. Eller hvem der havde den stærkeste far.

Thomas havde et godt sprog og var hurtig og dygtig til mange ting.

Han var også klog og viste god hvad der var rigtig og forkert. Og så var han følsom.

Men når der var nogle børn der legede med det legetøj som han ville lege med, så blev han gal.

Thomas havde lidt selvværd

Inden for psykologien og pædagogikken defineres selvværd som
“En persons kognitive præsentation af sig selv baseret på tidlig udvikling og erfaring og på aktuelt livssituation”

Eller sagt på en anden måde

“Din egen personlige historie eller hvad du fortæller dig selv om dig selv.”

Thomas havde en meget dårlig historie at fortælle om sig selv. Han var bare ikke gammel nok til at fortælle den. Derfor kom den ud som en aggression over for andre børn og voksne.

Thomas havde gennem sit korte liv lært at han ikke var god nok. Det var ikke fordi han forældre ikke elskede ham, for det gjorde de. Men hans forældre havde forskellige værdier og forskellige måder at tackle Thomas på.

Det resulteret ofte i at Thomas endte i situationer hvor han fik gjort noget “forkert” for det var ikke tydeligt hvad der blev forventet af ham.

Thomas var ikke til at elske

Thomas var også af den overbevisning, at han ikke var til at elske. Han oplevede ofte at særlig far blev rasende på enten ham eller mor. Og ofte på mor på grund af ham. Far havde nemlig lært af sin mor hvordan en rigtig far er tålmodig overfor sine børn og leger med dem. Og prøver at skabe en god stemning.

Når far ofte måtte bide sig i læben for at holde den gode stemning eller være tålmodig selvom han var ved at eksplodere, opbyggede far en masse vrede. Thomas oplevede forskellige signaler og blev ved med at presse på for at finde ud af hvad far egentligt mente. Det resulterede så i at far blev som en dampkedel der ikke kan lukke dampen ud og til sidst eksplodere.

Thomas følte at han ikke var til at elske når far eksploderet.

Thomas havde et negativt syn på andre på grund af hans lave selvværd

I løbet af de første 3 leve år havde Thomas lært at han ikke var god nok og at han ikke var til at elske. Selvom hans forældre elskede ham.

Det gjorde at Thomas begyndte at få en negativt syn på sig selv. Men det betød også at han fik et negativt syn på andre.

De andre børn var kun ude på at tage hans legetøj eller at ødelægge hans leg. De voksne kunne heller ikke bruges for de skældte bare HAM ud, når de andre børn ville ham ondt. Og efterhånden som Thomas kom længere i hans institutionstid blev det også svære for Thomas at se positivt på fremtiden. Fremtiden for Thomas var måske kun den næste time eller den næste dag, men stadig var det tydeligt at han ikke forventede at der var noget godt i vente.

Thomas havde fået et negativt syn på sig selv, på andre og på fremtiden fordi han aldrig havde fået opbyggede et godt selvværd.

Hvad kan du, som forældre gøre?

Fordi dårlig selvværd ikke kun handler om dit barns syn på sig selv men også på andre er det afgørende at du hjælpe dit barn allerede fra den første tid, med at få et godt selvværd. Et selvværd der danner grobund for hele dit barns syn på sig selv, på andre og på fremtiden. For det har afgørende betydning for hele dit barns trivsel.

Men hvordan gør jeg så det, tænker du nok….

Det kan gøres på mange måde.

Den måde jeg, i gennem de sidste 10 år har brugt i arbejdet med børns selvværd og selvtillid, kan jeg ikke fortælle dig om her.

Men heldigvis kan du glæde dig, for i løbet af 2017 lancere jeg mit store online kursus som netop handler om hvordan du, som forældre, kan hjælper dit barn med at opbygge et sundt og stærkt selvværd. Et selvværd der giver ham mod til at opsøge venskaber. Et selvværd der gør at dit barn kan stå op for sig selv og måske endda også andre og et selvværd der ligger som fundamentet for et lykkeligt liv.

Hvis du allerede nu ved du er interesseret kan du sende en mail til kontakt@naturligopdragelse.dk. Så får du mere info lige så snart det er til rådighed samtidig med at du får en særlig “Early bird” rabat.

Så skynd dig at sende en mail hvis du skal sikre dig rabatten.

Det var alt for denne gang.

Mange hilsner

Trine
Online familierådgivning, hvor du får hjælp til konflikter i familien og børn der har det svært.
© Copyright 2016 - Oxygen - All Rights Reserved
crossmenu