Lad nu barnet lege…

Lader du dit barn lege?

  • Altså sådan virkelig bare lege.
  • Uden planlægning
  • Uden forestillinger om hvad der er god leg
  • Uden bagtanker om læring

Jeg sidder i Lithaun

Men jeg kunne lige så godt sidde der hjemme for jeg oplever samme tendens.

En tendens til at forældre, fagpersoner, politikker og andre voksne, har mistet deres evnen til at se værdien i legen.

Det er ikke godt eller i hvert faldet ikke så værdifuldt at lege bare for at lege.

Nej, legen er blevet et middel til læring.

For vores børn skal da lære noget, ikke?!

lege, læring, børn, børneopdragelse, forældrerådgivning, forældresparring, forældreråd, barndom, harmoniifamilien, gladbarndom

Stopdans

Og det starter allerede i de små hjem hvor jeg oplever en tendens til at forældre er mere fokuseret på hvordan de kan tilrettelægge lege så deres børn udvikler sig.

Og det er da også en rigtigt god ide, altså at bruge legen til at træne nogle færdigheder som måske er svære at træne på andre måde.

Jeg anbefaler også, stort set hver gang jeg rådgiver en forældre, en leg eller en aktivitet der er god til at understøtte udviklingen af lige præcis dette barns svage kompetencer.

For eksempel anbefalede jeg fornyeligt en mor, at lege stopdans med hendes søn.

Stopdans er en fantastisk måde at få trænet impulskontrol og så er det sjovt.

Også for voksne.

 

Vores børn skal ikke overhales indenom!

Og intentionen er også god.

For vi lever i en verden hvor der stilles flere og flere krav til mennesket.

Vi skal være de bedste.

Vi skal være de hurtigste.

Vi skal være de klogeste.

Og sådan er det også her i Lithaun hvor pædagogerne( her kaldes de lærer) bruger meget af tiden på at “undervise” børnene i forskellige færdigheder.

Der er en klar fornemmelse af, at de voksne ved en masse og børnene skal så tillæres denne viden.

Og det gøres ved at stille sig op og undervise børnene lige som man gør i et auditorium.

Den ultimative guide til jul med børn

Børn kan lære os meget

Men børn lære ikke kun ved at vi propper visdom ned i hoved på dem.

De lære ved at gøre personlige erfaringer.

De lærer ved at bruge deres sanser.

De lærer ved at bruge deres fantasi.

De lærer ved selv, at finde løsningen.

De lærer ved at være nysgerrige.

Og det kan vi voksne også lære noget, hvis ikke meget, af.

 

Prøv at forstil dig barnet som en udforsker

Når du tænker på dit barn og læring hvad tænker du så?

Tænker du at du skal lære dit barn om livet?

Tænker du at du skal lære dit barn at begå sig bland andre mennesker?

Tænker du at du skal lære dit barn at være sød og omsorgsfuld over for sine venner og familie?

Så tænker du, at du skal lære dit barn noget!

Og så tænker du, at du er eksperten der har den rigtige viden.

Prøv at tænke det lidt anderledes.

Jeg ved godt det er svært at træde ud af vante tankemønstre.

Men du kan god…

Prøv at forestil dig, at du og dit barn er udforskere.

En fremmede planet

Du og dit barn er landet på en fremmede planet.

Der er intet der giver mening.

I forstår ikke sproget, kulturen, traditionerne.

Faktisk ved I ikke engang hvad man kan spise eller drikker.

Hvad gør I?

I må være nysgerrig på de fremmed rumvæsners skikke.

I må observere hvad de gør, spiser, drikker.

I må bruge jeres sanser og gøre jer, jeres egen personlige erfaringer med hvad der smager godt, hvor det er rart at sove osv.

 

Sådan er det også med dit barn!

På samme måde er det med dit barn.

Han eller hun er også landet på en fremmede planet, hvor intet giver mening.

Og jo, dit barn ville lære hvad han eller hun kunne spise, hvor man kan sove og hvordan man skal opføre sig ved, at du fortalte det.

Men det vil aldrig blive dit barns egne erfaringer.

Dit barn vil vide hvordan han eller hun skal agere men vil aldrig finde ud af hvorfor.

Og “hvorfor” er grundstenen til at blive klogere.

 

Hvorfor må jeg ikke kaste med sten?

Når dit barn spørger dig om dette, er jeg sikker på at du svare med sætninger som

“Fordi du så kan smadre et vindue”

eller

“Fordi du kan ramme nogle i hoved og så kan de få hul i hoved og det er ikke rart, vel?!”

Du giver altså dit barn svaret på spørgsmålet.

Men du kan i stedet prøve at vende spørgsmålet og svare

“Hvorfor tror du?”

Og på den måde åbner du op for at dit barn kan udforske forskellige tanke senarier og selv finde en løsning på problemet.

For det er jo et problem når man gerne vil kaste med sten og ikke må.

 

Det samme gælder med legen

Når du tænker legen ind i en læringsramme så har du svaret på forhånd.

Faktisk har du allerede givet dit barn svaret inden I overhoved er gået i gang med at lege.

Og det gør legen kedelig og i værste tilfældet gør det at dit barn mister lysten til at lege fordi der altid er en bagtanke med legen.

 

Så hvad skal jeg gøre?

Du skal lege med dit barn som om I begge var landet på en fremmede planet.

Uden bagtanker om læring.

Uden pres om at legen skal udvikle sig i en bestem retning.

Og så vil du opleve at dit barn faktisk lærer og udvikler sig.

For ikke at tale om alle de fordele der er for dig selv og jeres fælles relation.

 

Synes du det er svært at lege med dit barn?

Fortvivl ikke.

Det er der flere af de forældre der kontakter mig som oplever.

De er nemlig splittet imellem at være lærermesteren der vil det bedste for deres barn og legekammeraten der bare vil hygge sig med sit barn.

Oplever du også dette dilemma?

Så skulle du booke en 100% fortrolig og gratis afklaringssamtale med mig, hvor du fortæller mig om dine problematikker og sammen finder vi ud af om jeg kan hjælpe dig og om vi er det rette match.

Forældrerådgivning, forældresamtale, forældrerådgiver, opdragselse, børneopdragelse, naturligopdragelse

Det var alt for i dag.

trine andreasen, naturligopdragelse, forældrerådgiver, forfatter, foredragsholder, børneopdragelse, naturligopdragelse, gladebørn,

Hav en fantastisk dag og gå så ud og leg ? 

Mange hilsner

børneopdragelse, naturligopdragelse, forældrerådgivning, forældresparring, forældrecoach, gladebørn,

 

 

 

By |december 12th, 2018|
%d bloggers like this: