Nytårsaften skaber din identitet!

Så er det lige om snart…

Nytårsaften. Spændingen stigere. I hvert faldet herhjemme.

For nytårsaften er en særlig dag.

Det er nemlig den sidste dag på året. Det er her, vi skal sige farvel til det gamle og goddag til det nye.

I mit indlæg i går skrev jeg at nytårsaften ikke rigtig er en fest for børnene.

Dog mener jeg, at der er meget vi voksne kan gøre for at gøre denne dag til noget særligt for børnene også.

Nytårsaften traditioner giver identitet

De fleste højtider eller mærkedage er fyldt med traditioner. Nogle af dem er bevidste og andre er mere ubevidste.

Jeg oplevede selv som ganske ung hvordan mine traditioner var ubevidste for mig indtil der blev pillede ved dem.

Jeg havde fået job i en bar og skulle arbejde nytårsaften. Det i sig selv var anderledes. Men at vi pludselig ikke så Dronningens nytårstale, Spiste oksesteg med alt det gode til, så 90 års fødselsdag og hoppede ned fra stolen. Det gjorde at jeg fik øje på de traditioner vi havde i min familie.

Jeg har siden selv skabt mine egen traditioner men mange af dem fra min barndom er der stadig.

Traditioner er med til at skabe dit barns identitet. Hvem er jeg, hvor kommer jeg fra og hvilke værdier ligger der i det?

Hvilken mad, hvilke ritualer og hvad vi ser på tv er altså med til at skabe os. Eller med til at understøtte de værdier vi har.

Derfor er det vigtigt med traditioner.

Og der findes ikke nogen forkerte traditioner.

Alle familier har deres og de er med til at give dit barn en tryghed. Alt er som det plejer. Men det er som sagt også med til at skabe dit barns identitet. Sådan er jeg og her kommer jeg fra.

Derfor bliv bevidst om jeres traditioner og hold fast i dem hvis de giver mening.

Pynt op med dit barn

Glæden ved at glæde andre er en medfødt egenskab. Når børn fødes udvikler de hurtig en fornemmelse for hvad der glæder andre. Det er en smart evolutionsmæssigt egenskab, der gør at forældre og andre tager sig at barnet, når det ikke kan tage sig af sig selv.

Med tiden bliver denne egenskab enten forstærket eller dæmpet. Det afhænger af hvad du lærer dit barn.

En god måde at forstærke denne egenskab, er ved at få dit barn til at hjælpe til.

Nytårsaften er jo en fest og derfor er der mange der pynter op.

Hvis I selv har lavet jeres nytårspynt vil det også glæde og gøre dit barn stolt når det bliver hængt op.

Men ikke nok med det.

Meget forskning viser at børn der bliver inddraget i forskellige gøremål får en større ansvarsfølelse.

Det vil altså sige at du næppe vil opleve at dit barn går rundt og ødelægger pynten( som nogle børn kan finde på), da han jo selv har lavet det og hængt det op.

Det giver også en forståelse for begrebet arbejdsindsats.

Derfor kan du med fordel bede dit barn om at hjælpe med at pynte op og dække bord. Og ikke bare nytårsaften men gerne alle aftner.

Er dit barn bange?

Der er faktisk en del børn der oplever at være nervøs eller bange når nytårsaften indtræffer.

Det kan der være mange grunde til, for eksempel
Usikkerheden over hvad der skal ske.
Frygten for de mange store brag.
Frygten for brand hvis raketterne falder ned i huset.
Eller andet.
En god ide er at tale med dit barn om det. Giv realistiske svar på den ofte irrationelle frygt. Fortæl hvor lille sandsynlighed der er, for at en raket lige rammer jeres lejlighed eller hus. Men fortæl også hvad I skal gøre hvis det sker. På den måde fjerne du frygten(ved at fortælle om den minimale risiko) og du giver redskaber( du skal gøre sådan, jeg skal nok sørge for at slukke ilden eller få os ud).

Hvis du vil have flere fif har Anette Straadt fra Æblebørn lavet en video om hvad du ellers kan gøre.

Du kan se den her

Nytårsforsæt er da ikke for børn?!

Jo, det kan de godt være. Som tidligere skrevet så er nytårsaften dagen hvor vi siger farvel til det gamle og goddag til det nye.

Derfor er det også her at vi kan kigge tilbage på hvad der var godt og hvad der var mindre godt. Hvad der fik os til at le og hvad der fik og til at græde.

Det kan du også gøre med dit barn.

En god måde er at samle nogle af de billeder der er blevet taget gennem året. Eller nogle af de ting som han har fået i gaver. Eller finde nogle af de bøger eller sange som har været et hit hos ham i år.

Tal med ham om de forskellige ting. Jo yngre dit barn er jo mere skal du forvente at tale. Tal om de gode ting men også om de dårlige( kan du huske da du ikke ville i børnehave?).

Og tal så om hvad der skal ske i det nye år. Hvad der er at glæde sig til og hvad der er som måske kan blive lidt svært.

I kan også tale om hvad dit barn skal øve sig på og hvad han gerne vil kunne om et år. Det kan for eksempel være at han skal øve sig i at gå på toilettet eller han skal øve sig i at cykle uden støttehjul, så han om et år kan cykle uden.

Igen skal det tilpasses dit barn alder både i abstraktions niveau og længde.

Gør det eventuelt i løbet af formiddagen hvor der er tid og I begge er friske.

Det er en god måde at slutte året på, både for dig og for dit barn.

Det var alt for denne gang.

I morgen får du det sidste indlæg for i år.

Mange nytårs hilsner

Trine
Online familierådgivning, hvor du får hjælp til konflikter i familien og børn der har det svært.
© Copyright 2016 - Oxygen - All Rights Reserved
crossmenu